Mire figyeljünk év elején?
2017 a változások éve! A vállalkozók élete fenekestül felborulhat, ha nem készültek fel az előírt módosításokra. Gondolok itt a minimálbér és garantált bérminimum emelkedésére, a munkába járás km-es elszámolási költség növekedésére, az online pénztárgépek kötelező beszerzésére, a béren kívüli juttatások szabályainak alakulására és a KATA-s cégek életét érintő változásokra.
Tehát, ebben az évben:

- a 2016-ban előírt havi 111 000 Ft-os bruttó minimálbér 127 500 Ft-ra, a havi 129 000 Ft-os bruttó garantált bérminimum pedig 161 000 Ft-ra növekedett. Ezek táblázatba foglalva itt és itt láthatók.
- a gépkocsival történő munkába járás költségtérítését 9 Ft/km-ről 15 Ft/km-re növelték.
- kötelező lett az online pénztárgép használata az alábbi tevékenységek végzésénél: plasztikai sebészeti tevékenység, diszkó-, táncterem-működtetést, gépjárműalkatrész-kiskereskedelmet, motorkerékpár -alkatrész kereskedelem-javítás, gépjármű-javítási-karbantartási tevékenység, textil-szőrmemosást-tisztítást, vegytisztítást, vasalást végzőknek, illetve a masszőröknek, a fogyasztó- és karcsúsító szalonoknak, a fitnesz-testépítő kluboknak, a taxisoknak és a pénzváltóknak.
- A KATA-s cégeket érintő legjelentősebb változás, hogy 6 millió forintról 12 millió forintra emelték az éves határt és az adóalanyiság megszűnésétől számított 24 hónapig nem választhatják újra ezt az adózási formát.
- a cafeteria elemek közterhei pedig így változtak
Továbbá meg kell vizsgálni a 2016-os évi bevételek és kiadások alakulását. Mennyire volt nyereséges vagy veszteséges a cég, és mit kell tenni, hogy az idei évre előírt változások bevezetése után is problémamentesen tudjon működni vállalkozásunk. Érdemes kidolgozni egy tervet, amiből látszik, hogy mennyi többletköltséget jelent egy évben a minimálbér & garantált bérminimum és a munkába járás költségtérítés változása. Át kell gondolni, milyen módszereket lehet bevezetni annak érdekében, hogy ezek ne okozzanak gondot a későbbiekben. Ezeknél a módszereknél szóba jöhet a termékek, szolgáltatások árának emelése, a fölösleges kiadások megszüntetése, a megvásárolt és bérbe vett programok hasznosságának felmérése és az energiatakarékosság is. Legrosszabb esetben megoldást jelenthet a munkavállalói szféra átszervezése, például részmunkaidős foglalkoztatás vagy alkalmi munkavállalók alkalmazása.
Ha a cég valós anyagi helyzetét rendbe raktuk, ideje a cég könyvvitelét is átnéznünk és a 2017-re kitűzött célok eléréséhez igazítani azt. Gondolok itt a könyvelés, leltározás, elhatárolás, értékelés, adó, osztalék, beszámoló, elfogadás, közzététel és számtalan egyéb feladat elvégzésére. Ideje eredmény és fejlesztési tartalékot képeznünk, értékcsökkenést elszámolnunk, megnézni mennyi eszköze van a cégnek, mekkora értéket képvisel leltárunk, illetve miket kell selejteznünk. Érdemes megvizsgálnunk milyen alapítással vagy átszervezéssel járó költségeink voltak 2016-ban. Át kell nézni bevételeink és kiadásaink számmisztikáját és az imént említett eszközökkel minél szebbé varázsolni mérlegünket, hiszen 2017-ben a bankoknak és pályázat elbírálóknak kell megfelelnie, hogy újabb pénzeszközökhöz juthassunk, amiből tovább fejleszthetjük vállalkozásunkat.