Tipikus pályázati buktatók!

2017. február 3., címkék: forrásszerzés, vállalkozás

Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján a vállalkozók nehezen igazodnak el a pályázati kiírásokon. Összeszedtünk néhány tipikus hibát, amiket ügyfeleink követtek el azelőtt, hogy RÁNK találtak volna! :)

Egy korábbi blogunkban azt részleteztük, hogyan tudsz eredményesen pályázni szakemberek segítsége nélkül. Most pedig kicsit más szemszögből közelítjük meg a dolgokat.
Először is, nézzünk néhány általános dolgot, aminek meg kell felelned, mint pályázó cég.
Rendelkezned kell legalább 1 teljes lezárt üzleti évvel, tehát 365 napról beszélek. (ez persze pályázat függő, valahol többet is kérhetnek) Erről az évről le kell adnod néhány gazdasági adatot, pontosabban az értékesítés nettó árbevételt, az üzemi (üzleti) tevékenység eredményét, az adózás előtti eredményt, a mérlegfőösszeget, a saját tőkét és az akkori létszámot! Az egész alapja viszont, hogy legyen egy jó ötleted, és csak utána keresd meg a hozzá illő pályázatot. El is érkeztünk az első tipikus hibához, hiszen sok vállalkozó esik abba a hibába, hogy leül a gép elé és elkezdi nézegetni a pályázatokat, aztán ha talál egy szimpatikust,(aminek első ránézésre meg is felel a vállalkozása) akkor elkezd ráépíteni egy projektet. Sajnálom, az ilyen pályázók 80%-át elutasítják, mivel nem mérték fel megfelelően a pályázat kiírását vagy nem bírják el az előre nem látott költségeket.

Amennyiben a fent említett dolgok rendben vannak és VAN egy jó ötleted, amihez találtál egy illeszkedő pályázati kiírást, akkor alaposan olvasd át a kötelező vállalásoktól kezdve a mellékleteken és az apró betűs részeken át, mert az ördög mindig a részletekben rejlik. 
Ide még annyit megjegyeznék, hogy vannak olyan pályázatok, amik kizárnak néhány tevékenységet, vagy meghatároznak olyan gépeket és eszközöket, amiket nem lehet elszámolni az adott pályázatban. Plusz a kötelező vállalásoknál felmerülhet a beszerzett eszközök, a megépített ingatlanok kötelező fenntartási ideje, amíg üzemeltetni kell vagy egyéb vállalások, amik az árbevételre vagy a létszámra is vonatkozhatnak.  A biztosítékokról már nem is beszélve, hiszen minden pályázat más és más biztosítékot fogad el, így erre érdemes már a projektfejlesztési szakaszban kitérni és mihamarabb felmérned, milyen lehetőségeid vannak. Ezekre nagyon figyelj!

A további buktatók a pályázatkészítési szakaszban szoktak felmerülni. Nem szabad az utolsó pillanatra hagynod a pályázat/hiánypótlás/tisztázó kérdés/támogatási szerződés/stb. beküldését, mert bármikor fennállhat olyan informatikai hiba, melyet csak programozói oldalról lehet megoldani.  Az új rendszerben minden kommunikáció már elektronikusan történik, de van egy dolog, amit ha elfelejtesz, automatikusan elutasításra kerülsz. Tudod mi az?
Az 1 oldalas nyilatkozat beküldése postai úton és IGEN, ez nem hiánypótolható dokumentum.

Végezetül, a projekt megkezdhetőségének időbelisége is fontos szempont. Néhány esettől eltérően a pályázat benyújtását követően már saját felelősségre megkezdheted a beruházás. Tehát nem kell megvárnod a támogatói döntést a megkezdéshez, viszont ha csak akkor fogsz bele a beruházásba, ha nyert a pályázat, akkor azzal számolnod kell, hogy a mostani tapasztalatok szerint, alsó hangon fél év szükséges a döntés megszületéséhez.

Szóval, ha TE most pályázatban gondolkodsz, érdemes a kiírások ismeretében ezeket is átgondolnod és adandó alkalommal még úgy alakítani, hogy inkább a 2016-os beszámolóval pályázz, hiszen a mostani időszak ad a céged számára egy plusz lehetőséget arra, hogy nagyobb eséllyel nyerjen a pályázaton.
Inkább legyen kicsit költségesebb a pályázat elkészítése és annak menedzselése, mintsem hogy formai hiba miatt elutasítsák, vagy megvalósítási szakaszban kiderüljön, hogy a megvalósított beruházásra mégsem lehet támogatást igénybe venni. Ráadásul nem is olyan könnyű egyedül elboldogulni a számtalan adminisztratív és jogi előírás között! 
A pályázatírás, menedzselés és tanácsadás egy külön szakma.

NE bízd a szerencsére, inkább bízd RÁNK vállalkozásod jövőjét!