Mennyit is ér a cégem?

2017. március 17., címkék: vállalkozás

Egy vállalkozó életében többször felmerül a kérdés, hogy mennyit is ér az Ő cége.
Megfelelő választ nagyon kevesen tudnak adni, ugyanis ez sokkal összetettebb kérdés, mint aminek tűnik.

Habár egy vállalkozás értéke minden esetben meghatározható, azt azért fontos leszögezni, hogy ez ritkán egy pontos érték, hiszen az esetek 99%-ban inkább egy intervallumot szoktunk megadni.  Ennek az az oka, hogy vannak olyan vagyonelemek, melyeket nehéz számszerűsíteni, azonban komoly értéket képviselhetnek, ilyen például a szervezeti tőke (menedzsment színvonala, vállalati kultúra).

A példából már látszik is, hogy az értékmeghatározásnál nem csupán a kézzel fogható eszközöket vizsgáljuk, hanem olyan láthatatlan vagyonelemeket is, melyek a vállalkozás szerves részét képzik, amely nélkül nem is ugyanarról a vállalkozásról beszélünk. A vezetők jelentős része itt követi el az első hibáját, hogy nem fedezi fel kellőképpen ezeket a vagyonelemeket, vagy épp túl kicsi, esetleg túl nagy értéket tulajdonít nekik.

A következő fontos pont, egyben buktató is, hogy tudatosuljon, hogy magának az értékelésnek a célja is befolyásolja a vállalat értékét. Ezt, a megértés érdekében, több példán keresztül szemléltetem.

Első példának képzeljük el azt a helyzetet, hogy valaki azért akarja megvenni a cégünket, mert tulajdonunkban áll egy ingatlan, melyre neki szüksége van, mi pedig ezt külön nem tudjuk neki értékesíteni. Ekkor a vevőnek az ingatlan értéke fogja a fő szempontot jelenteni, a cég összes többi egyéb vagyona, tőkéje nem lesz fontos. Ez persze nem azt jelenti, hogy azok értéke nulla, viszont egész biztosan az áralkunál nem fog szerepet játszani.

Második eset, ha például a cégünket egy nagyvállalat azért akarja felvásárolni, hogy az általunk létrehozott technológiával rendelkezzen. Ennél a példánál látszik, hogy az érték meghatározásakor a megfogható vagyonelemek kevésbé lesznek jelentősek, így ez torzítja az értéket.

Harmadik példa pedig az az eset, amikor a cégvezető azért kéri a vállalkozás értékelését, hogy egy helyzetjelentést kapjon, miként is áll. Ekkor az értékelést végző személynek minden elemet fel kell mérnie, így egy teljes képet alkotva a cégről.

Miután meghatároztunk minden látható és nem látható vagyonelemet, illetve meg van az értékelés célja és annak módosító hatásai is, következik az értékelés módszertanának kiválasztása.

A teljesség igénye nélkül a következő módszereket alkalmazhatjuk:

  • felszámolási értékmeghatározás, azaz mennyit kapnánk, ha mindent külön-külön eladnánk a cégből;
  • újraelőállítási érték, azaz, ha most kellene a vállalkozást létrehoznunk, az mennyi pénzbe kerülne;
  • nettó jelenérték számítási módszerrel, azaz mennyit adnánk a vállalkozásért, ha megbecsüljük a jövőbeli évek nyereségét egy elvárt hozam mellett;
  • könyv szerinti értékmeghatározás
  • helyettesítési érték, azaz, hogy a vállalkozás összes elemét mibe kerülne, ha más eszközzel helyettesítenénk.

Láthatjuk, hogy számos lehetőségünk van, azonban javasolt több módszeren alapuló értékmeghatározást elvégezni, így teljesebb képet kapunk, továbbá megkapjuk az intervallumot is, amiben a cégünk valós értéke mozog.

A több módszer alapú értékmeghatározás elvégzésének további előnye, hogy működésünkre vonatkozó következetéseket is levonhatjuk belőle, például ha van kiugró érték, továbbá láthatjuk, hogy mik azok a dolgok, melyekkel a cégünk értékét könnyen növelhetjük, illetve mik a potenciális veszélyforrások.

Amennyiben az Ön célja, hogy egy stabil lábakon álló, sok éven át működő, sikeres vállalkozást hozzon létre, úgy feltétlenül javasoljuk, hogy legalább évente egyszer végeztesse el velünk az Ön cégértékének megállapítását, hisz az értékelésen túl olyan következtetéseket is kap tőlünk, melyekkel nagymértékben tudja eredményességét növelni!