Idén érkezik az elektronikus fuvarlevél

2018. január 12., címkék: vállalkozás

Egy december végi kormányhatározat egyértelművé tette, hogy hamarosan elindul az elektronikus fuvarlevél bevezetése. A határozat szerint a kormány több mint 2 milliárd forintot fordít erre a célra 2018 elején.

A december végi kormányhatározatban csak annyi szerepel, hogy a nemzetgazdasági miniszternek gondoskodnia kell az új rendszer kiépítéséről. Erre a feladatra a tárca 2,1 milliárd forintot kap. A rendszer hivatalos neve Elektronikus Közúti Szállítási és Menetlevél Okmány rendszer. Hivatalos rövidítése szerint EKSZMO. A jövőben sokat fogunk találkozni ezzel az elnevezéssel. Hogy az EKSZMO rendszer mit takar, azt kis nyomozás után ismerhetjük meg. Kormányzati közleményekben sokat nem beszéltek róla az elmúlt években. A terv annak az állami programnak a része, melynek a közigazgatás korszerűsítése a célja. Ez a program még 2015-ben indult, s összességében több mint 15 milliárd forintot fordítanak a keretében egyes közigazgatási folyamatok korszerűsítésére. A programról megismerhető leírásokból az látszik, hogy az elektronikus fuvarlevél nem egy szabadon választható eszköz lesz. Arra már ma is lenne lehetőség, hogy a fuvarozók elektronikus dokumentumot használjanak a papír alapú fuvarlevél helyett. Az EKSZMO azonban egy hivatalos állami rendszer, mely kötelező lesz a 3,5 tonna feletti áruszállítók számára. Az állami intézmények számára az EKSZMO lesz az a rendszer, mely teljessé teszi az árumozgások ellenőrzését. A NAV komoly eredményeket ért el az elmúlt években az EKAER rendszer használatával az áfacsalások felderítése terén. Csakhogy az EKAERbe nem kerül be minden. Belföldi forgalomban csak az első adóköteles értékesítést kell bejelenteni. Az EKSZMO viszont minden árumozgást tartalmaz majd. Az EKAER rendszerrel és az útdíjfizetéshez használt kamerák összehangolásával a NAV mindent fog tudni az úton haladó járművekről. Azonnali információi lesznek mindenről. Ha elhalad egy teherautó a kamerák alatt, akkor a rendszámfelismerő rendszer adatai alapján a NAV azonnal rákapcsolódik az EKSZMO adataira. Rögtön tudni fogják, hogy az autó honnan indult, mi a célállomása, mit szállít és ki a jármű vezetője. Valószínűnek tűnik, hogy az üresen futó teherautó mozgásáról is kell majd adatot szolgáltatni. Egy korábbi tájékoztatóból az derül ki, hogy a NAV pontosan így, teljesen egyesített módon képzeli el ezeknek a rendszereknek a működését. A tervek szerint általánossá válna az elektronikus számlázás is. Így a fuvarlevél, számla, útdíjfizetési adatok és EKAER-bejelentés mind megismerhetők lehetnek egyetlen kattintásra a hatóság részéről. A leendő EKSZMO működéséről hírek még nincsenek, néhány ismertetőből azonban ilyen mélységű információáramlást tarthatunk valószínűnek. Határidőket és részleteket nem tudunk, de a decemberi kormányhatározat alapján nagyon is valószínű, hogy a program ebben az évben valamilyen módon már a nyilvánosság elé kerül.

Forrás: 2028/2017 kormányhatározat az Elektronikus Közúti Szállítási és Menetlevél Okmány bevezetéshez szükséges infrastruktúra kialakításához kapcsolódó kiegészítő forrás biztosításáról, Új Média Kft.

További kérdések esetén keress minket bizalommal!