Hogyan tudok lobbizni céljaim elérése végett?

2016. szeptember 2., címkék: marketing

A lobbizás a hatalom befolyásolásának átlátható és ellenőrizhető módja. Úgy is meghatározható, mint közvetlen érdekérvényesítő tevékenység, melynek során a „lobbisták” befolyásolni szeretnék a jogi szabályozásokat és annak tartalmát meghatározni. Ha megszületett már egy jogszabály, annak alkalmazása során már nincs lehetőség törvényes lobbizásra.

A lobbizás a hatalom befolyásolásának átlátható és ellenőrizhető módja. Úgy is meghatározható, mint közvetlen érdekérvényesítő tevékenység, melynek során a „lobbisták” befolyásolni szeretnék a jogi szabályozásokat és annak tartalmát meghatározni. Ha megszületett már egy jogszabály, annak alkalmazása során már nincs lehetőség törvényes lobbizásra.

Tény, hogy a közéletben jelen van a lobbizás, azonban magáról a tevékenységről a legtöbben negatív véleményt tanúsítanak. Sokan a lobbizás és a korrupció között egyenlőségjelet tennének, míg mások a legális és illegális befolyásolás határára helyezik.

A lobbizás általánosan elfogadott elvei:

  • A politikusi és köztisztviselői szféra tagjainak szóló üzenetet kizárólag írásban, céges papíron, névvel, poszttal megjelölve és aláírva bocsátják ki. (Az átláthatóság általában fordítva is igaz.)
  • E dokumentumokat megőrzik, így évek múlva is bizonyítani tudják, hogy időtálló kijelentéseket és érveket fogalmaztak meg.
  • E leveleket olyan tudattal kell írni, mintha bárki számára nyilvános anyagról volna szó.
  • Az ország hosszú távú érdekeivel ellentétes érdekeket nem érvényesítenek, mert hosszú távú magyarországi jelenlétre rendezkedtek be.
  • Egyszeri „megvezetéssel” nem kockáztatható semmilyen presztízs, mert legközelebb nem állnak szóba a lobbizóval.

Léteznek hivatásos lobbizó cégek, amelyek munkájukat nem sikerdíjért végzik, csupán költségeik fedezését, illetve szolid hasznukat kérik el egy-egy megbízás alkalmával. Tudják, hogy kenőpénzt nem fogadhatnak el és tartózkodnak a tisztességtelen megoldásoktól, mert azok üzletük végét jelenthetik, így elkerülik, hogy a döntéshozót pénzért akarják megvenni, ami korrupció.

A lobbista jellemzői:

  • Rendkívül magas fokú kommunikációs képesség (feltétlenül ideértendő a többnyelvűség is)
  • Rugalmasság - kompromisszumkészség
  • Hitelesség (a megbízóra és a lobbista szervezetére, valamint személyére értve)
  • Rövid és hatékony befolyásolóképesség - nem feltétlenül „rámenősség”
  • A közvetített információk pontossága és megbízhatósága
  • Alapszabálynak tekintendő: az információk tartalmazhatnak „színesítést” - de nem lehetnek hamisak

 

Magyarországon is nagy szerepet kapott a lobbizás az érdekérvényesítés terén. Vállalkozások tucatjai jelentek meg a piacon az elmúlt években hazánkban is, amelyek szakszerű, hivatásos lobbizással foglalkoznak. Multinacionális és hazai társaságok, szakmai és érdek-képviseleti szervezetek foglalkoztatnak érdekkijárókat, akik immár létrehozták a "lobbista" szakmát nálunk is.

További kérdések eset keress minket bizalommal!