Fiktív számla, avagy mire harap a NAV?

2016. december 2., címkék: vállalkozás, adózás

A NAV álláspontja szerint, minden olyan számla fiktívnek minősül, amely formailag szabálytalanul lett kiállítva és/vagy tartalma nem tükrözi a valóságot. Ezáltal az áfa levonására nem jogosít fel.
Mire figyeljek? Hogyan kerüljem el, hogy az általam befogadott számlát, fiktívnek minősítse a NAV?
Mit tudok tenni ellene?

Pontokba szedve, leírom nektek, hogyan és miként zajlik egy adóhatósági ellenőrzés, miket ellenőriz a NAV és mit kell tennetek az ilyen esetek elkerülése végett.

1. Formai dolgok

Nézzük meg az alábbi számlát!

A NAV ellenőr az alábbi kötelező tartalmi elemeket fogja megvizsgálni, ezek alapján dönti el, hogy formailag szabályosan lett-e kiállítva.

  • sorszám
  • számla kelte
  • teljesítési dátum
  • számlakiállító neve, címe, adószáma
  • vevő neve, címe, (adószáma)*
  • értékesített termék/szolgáltatás megnevezése, mennyisége és adó nélküli egységára
  • az áfa százaléka és értéke
  • a számla, adó nélküli értéke

*vevő adószáma; 2017. január 1.-től kötelező feltüntetni azokon a számlákon, amelyeknek áfa összege eléri a 100.000 Ft-ot.

Vannak olyan esetek, amikor még az alábbi elemeket is fel kell tüntetni:

  • kisadózó felirat
  • közösségi adószáma
  • alkalmazott árengedmény
  • fordított adózás alá bevonva

A megadott adatoknak pontosnak kell lennie, tehát nem lehet benne betű vagy szám elírás.
EZ NAGYON FONTOS!

2. A vevő adószáma

Utána járnak, hogy a számlán szereplő adószám létező cégé, és ha igen nincs-e felfüggesztés alatt.

3. A számla tárgya

A számlán megnevezett termékeket vagy szolgáltatásokat csak a megfelelő áfa kulcs alkalmazásával lehet felszámolni.  Az egyes gazdasági tevékenységeket kategóriákba sorolják, úgynevezett TEÁOR számot kapnak. A cégek kizárólag olyan gazdasági tevékenységeket végezhetnek, amik be vannak jelentve a NAV felé.  

Magyarországon 27%,18%, 5%, 0% és „adó alól mentes” ÁFA kulcsok használhatók.
A tevékenységekhez elszámolható áfa kulcsokat a hatályos ÁFA törvény szabályozza!

4. Bevallás

Az ellenőr megvizsgálja, hogy a szóban forgó számla szerepel-e a cég áfa bevallásában.

FIGYELEM! Ha a számla áfa értéke eléri az 1.000.000 forintot, akkor az áfa bevallásban külön adatot kell szolgáltatni.  Amelyben fel kell tüntetni az alábbiakat:

  • adószám
  • az áthárított áfa alapjáról és összegéről
  • számla sorszáma
  • teljesítés dátuma
  • számla kelte

5. Kifizetés

Minden számlához tartozik, ugyebár? egy teljesítésigazolás és egy szerződés (kivéve 300.000 forint alatti számlák), amik alapján kiderül,  mikor és hogyan volt kifizetve a számlán szereplő termék vagy szolgáltatás.
Saját magunk érdekében, nem árt mellékelni a hozzá tartozó megrendelőt és árajánlatot is.  

FIGYELEM! A vizsgált számla összegét tekintve, amennyiben meghaladja a 1.500.000. forintot, készpénzes fizetés nem történhet. 

VAGY MÉGIS?

Lehetséges, de ebben az esetben be kell jelentenünk a NAV-nak!
 

 A számla fizetési módjától függetlenül, lekérik a banktól a vevő bankszámla kivonatát.  Amennyiben utalással történt a fizetés, a számla adatai alapján tudjuk beazonosítani a hozzá tartozó utalást.

A szerződésekkel kapcsolatban még annyit hozzátennék, hogy a Magyar jogban létezik szóbeli megállapodás is. ilyenkor mindkét félnek meg kell jelennie és igazolnia kell a megállapodás részleteit.

7. Bizonyítás

Kié a bizonyítási kényszer?

2012. óta megváltozott az ellenőrzési modell, most már nem az adóhatóságnak, hanem NEKÜNK KELL BIZONYÍTANI a számlán dokumentált gazdasági esemény teljesülését.

Mely szerint a cég képviseletére jogosult személynek, a szerződéskötéstől kezdve az átadásig, ellenőriznie kell a munka menetét.

Az alábbi pontok betartásával biztosan eleget teszel a törvényekben előírt kötelezettségeknek.

  • Cég ellenőrzése

Az e-cégjegyzék oldalon, ingyenesen elérhető a cégbíróság teljes adatbázisa, ahol ellenőrizhetjük a cég megadott adatait, törzstőkéjét, van-e végrehajtás, felfüggesztés a céggel kapcsolatban, rendelkezik-e megfelelő tevékenységi körrel és ki a képviseletre jogosult személy.

  • Beszámoló ellenőrzése

Az e-beszámoló oldalon lekérdezhetjük partnerünk éves beszámolóját (ha van neki), melyből láthatjuk vagyonát és működését.

  • Létszám ellenőrzése

A nav oldalán, az áfa alanyok lekérdezésével, megtudhatjuk mennyi bejelentett alkalmazottal rendelkezik a  partner, és számíthatunk-e alvállalkozók bevonására közös megbízásunk során.

  • Adatbázisok ellenőrzése

Szintén a NAV oldalán tudjuk lekérdezni, hogy a számlakibocsátó szerepel-e  valamiylen  adóhiányos, hátralékos, végrehajtás alatt álló cégek, adószám felfüggesztés, be nem jelentett alkalmazottak vagy köztartozásokról szóló adatbázisokban.

  • Nullás igazolás bekérése

Partnerünk ezzel tudja igazolni, hogy nincs tarozása az adóhatóság felé.

  • Székhely

A partner székhelyét minden esetben ellenőrizni kell.

  • Biztosítotti adatok lekérdezése
  • Bérbeadás jogosultsága

A NAV adatbázisában vizsgáljuk meg, hogy partnerünk az adott ingatlan bérbeadásával kapcsolatosan jogosult-e az áfa felszámítására.

Szánjon ezekre időt, és megvédheti vállalkozását!

8. Teljesítés

Nézzük meg, mikor valós egy teljesítés.
Te mint Cégvezető, megbízol egy építőipari céget, az új irodaházad megépítésével. A szerződés megkötésekor megállapodtok, hogy hol, hogyan, mikorra, mennyiért tudja ezt kivitelezni számodra. Korábbi blogunkban már leírtuk, mire kell figyelned ilyenkor, ezt itt olvashatod.  Ellenőrizd folyamatosan a  munkafolyamatokat és hogy minden a terv szerint haladjon. Amikor elkészül az irodaház, a vállalkozó átadja. Ekkor nem árt, ha leellenőrződ az elvégzett munkát, nem ám a fejedre pottyan egy fél tégla :) 

Mindezek után elszámoltok minden költséget és rendezitek a számlát. A számlán kizárólag valós adatok szerepelhetnek, hiszen végig ellenőriztél minden részfolyamatot. Így, te alá tudod támasztani a számlán szereplő esemény teljesítését.

A hiba ott kezdődik, ha nem ellenőrzöd a dolgokat.

Vegyük példának, hogy fogalmad sincs hány ember építette fel az épületet valójában, csak azt tudod a szerződés szerint, nincs szükség alvállalkozók bevonására.  2 hónap alatt készült el az irodaházad, amikor az építőipari cégnek 10 bejelentett alkalmazottja van? Hogy lehet ez?  Képtelenség teljesíteni ekkora munkát 10 emberrel, és ezt a hatóság is tudja.  Ha nincs szó alvállalkozókról és a számlán se szerepel, akkor joggal állítja az ellenőr, hogy ez nem valósulhatott meg, ebben a formában.

 

Magadra ismertél és nem tudod, mi tévő legyél?  Sose voltál még ilyen helyzetben?

Fordulj szakembereinkhez bizalommal és segítünk megoldani minden kilátástalan helyzetet!