Fiktív számla, avagy mire harap a NAV?
A NAV álláspontja szerint, minden olyan számla fiktívnek minősül, amely formailag szabálytalanul lett kiállítva és/vagy tartalma nem tükrözi a valóságot. Ezáltal az áfa levonására nem jogosít fel.
Mire figyeljek? Hogyan kerüljem el, hogy az általam befogadott számlát, fiktívnek minősítse a NAV?
Mit tudok tenni ellene?
Pontokba szedve, leírom nektek, hogyan és miként zajlik egy adóhatósági ellenőrzés, miket ellenőriz a NAV és mit kell tennetek az ilyen esetek elkerülése végett.
1. Formai dolgok
Nézzük meg az alábbi számlát!
A NAV ellenőr az alábbi kötelező tartalmi elemeket fogja megvizsgálni, ezek alapján dönti el, hogy formailag szabályosan lett-e kiállítva.
- sorszám
- számla kelte
- teljesítési dátum
- számlakiállító neve, címe, adószáma
- vevő neve, címe, (adószáma)*
- értékesített termék/szolgáltatás megnevezése, mennyisége és adó nélküli egységára
- az áfa százaléka és értéke
- a számla, adó nélküli értéke
*vevő adószáma; 2017. január 1.-től kötelező feltüntetni azokon a számlákon, amelyeknek áfa összege eléri a 100.000 Ft-ot.
Vannak olyan esetek, amikor még az alábbi elemeket is fel kell tüntetni:
- kisadózó felirat
- közösségi adószáma
- alkalmazott árengedmény
- fordított adózás alá bevonva
A megadott adatoknak pontosnak kell lennie, tehát nem lehet benne betű vagy szám elírás.
EZ NAGYON FONTOS!
2. A vevő adószáma
Utána járnak, hogy a számlán szereplő adószám létező cégé, és ha igen nincs-e felfüggesztés alatt.
3. A számla tárgya
A számlán megnevezett termékeket vagy szolgáltatásokat csak a megfelelő áfa kulcs alkalmazásával lehet felszámolni. Az egyes gazdasági tevékenységeket kategóriákba sorolják, úgynevezett TEÁOR számot kapnak. A cégek kizárólag olyan gazdasági tevékenységeket végezhetnek, amik be vannak jelentve a NAV felé.
Magyarországon 27%,18%, 5%, 0% és „adó alól mentes” ÁFA kulcsok használhatók.
A tevékenységekhez elszámolható áfa kulcsokat a hatályos ÁFA törvény szabályozza!
4. Bevallás
Az ellenőr megvizsgálja, hogy a szóban forgó számla szerepel-e a cég áfa bevallásában.
FIGYELEM! Ha a számla áfa értéke eléri az 1.000.000 forintot, akkor az áfa bevallásban külön adatot kell szolgáltatni. Amelyben fel kell tüntetni az alábbiakat:
- adószám
- az áthárított áfa alapjáról és összegéről
- számla sorszáma
- teljesítés dátuma
- számla kelte
5. Kifizetés
Minden számlához tartozik, ugyebár? egy teljesítésigazolás és egy szerződés (kivéve 300.000 forint alatti számlák), amik alapján kiderül, mikor és hogyan volt kifizetve a számlán szereplő termék vagy szolgáltatás.
Saját magunk érdekében, nem árt mellékelni a hozzá tartozó megrendelőt és árajánlatot is.
FIGYELEM! A vizsgált számla összegét tekintve, amennyiben meghaladja a 1.500.000. forintot, készpénzes fizetés nem történhet.
VAGY MÉGIS?
Lehetséges, de ebben az esetben be kell jelentenünk a NAV-nak!
A számla fizetési módjától függetlenül, lekérik a banktól a vevő bankszámla kivonatát. Amennyiben utalással történt a fizetés, a számla adatai alapján tudjuk beazonosítani a hozzá tartozó utalást.
A szerződésekkel kapcsolatban még annyit hozzátennék, hogy a Magyar jogban létezik szóbeli megállapodás is. ilyenkor mindkét félnek meg kell jelennie és igazolnia kell a megállapodás részleteit.
7. Bizonyítás
Kié a bizonyítási kényszer?
2012. óta megváltozott az ellenőrzési modell, most már nem az adóhatóságnak, hanem NEKÜNK KELL BIZONYÍTANI a számlán dokumentált gazdasági esemény teljesülését.
Mely szerint a cég képviseletére jogosult személynek, a szerződéskötéstől kezdve az átadásig, ellenőriznie kell a munka menetét.
Az alábbi pontok betartásával biztosan eleget teszel a törvényekben előírt kötelezettségeknek.
- Cég ellenőrzése
Az e-cégjegyzék oldalon, ingyenesen elérhető a cégbíróság teljes adatbázisa, ahol ellenőrizhetjük a cég megadott adatait, törzstőkéjét, van-e végrehajtás, felfüggesztés a céggel kapcsolatban, rendelkezik-e megfelelő tevékenységi körrel és ki a képviseletre jogosult személy.
- Beszámoló ellenőrzése
Az e-beszámoló oldalon lekérdezhetjük partnerünk éves beszámolóját (ha van neki), melyből láthatjuk vagyonát és működését.
- Létszám ellenőrzése
A nav oldalán, az áfa alanyok lekérdezésével, megtudhatjuk mennyi bejelentett alkalmazottal rendelkezik a partner, és számíthatunk-e alvállalkozók bevonására közös megbízásunk során.
- Adatbázisok ellenőrzése
Szintén a NAV oldalán tudjuk lekérdezni, hogy a számlakibocsátó szerepel-e valamiylen adóhiányos, hátralékos, végrehajtás alatt álló cégek, adószám felfüggesztés, be nem jelentett alkalmazottak vagy köztartozásokról szóló adatbázisokban.
- Nullás igazolás bekérése
Partnerünk ezzel tudja igazolni, hogy nincs tarozása az adóhatóság felé.
- Székhely
A partner székhelyét minden esetben ellenőrizni kell.
- Biztosítotti adatok lekérdezése
- Bérbeadás jogosultsága
A NAV adatbázisában vizsgáljuk meg, hogy partnerünk az adott ingatlan bérbeadásával kapcsolatosan jogosult-e az áfa felszámítására.
Szánjon ezekre időt, és megvédheti vállalkozását!
8. Teljesítés
Nézzük meg, mikor valós egy teljesítés.
Te mint Cégvezető, megbízol egy építőipari céget, az új irodaházad megépítésével. A szerződés megkötésekor megállapodtok, hogy hol, hogyan, mikorra, mennyiért tudja ezt kivitelezni számodra. Korábbi blogunkban már leírtuk, mire kell figyelned ilyenkor, ezt itt olvashatod. Ellenőrizd folyamatosan a munkafolyamatokat és hogy minden a terv szerint haladjon. Amikor elkészül az irodaház, a vállalkozó átadja. Ekkor nem árt, ha leellenőrződ az elvégzett munkát, nem ám a fejedre pottyan egy fél tégla :)
Mindezek után elszámoltok minden költséget és rendezitek a számlát. A számlán kizárólag valós adatok szerepelhetnek, hiszen végig ellenőriztél minden részfolyamatot. Így, te alá tudod támasztani a számlán szereplő esemény teljesítését.
A hiba ott kezdődik, ha nem ellenőrzöd a dolgokat.
Vegyük példának, hogy fogalmad sincs hány ember építette fel az épületet valójában, csak azt tudod a szerződés szerint, nincs szükség alvállalkozók bevonására. 2 hónap alatt készült el az irodaházad, amikor az építőipari cégnek 10 bejelentett alkalmazottja van? Hogy lehet ez? Képtelenség teljesíteni ekkora munkát 10 emberrel, és ezt a hatóság is tudja. Ha nincs szó alvállalkozókról és a számlán se szerepel, akkor joggal állítja az ellenőr, hogy ez nem valósulhatott meg, ebben a formában.
Magadra ismertél és nem tudod, mi tévő legyél? Sose voltál még ilyen helyzetben?