Éjszakai vezetés és munkaidő-beosztás vállalkozóként dolgozó sofőröknél
Egy vállalkozó annyit dolgozik, amennyit csak akar, akár éjjel-nappal hajthatja magát, hogy a vállalt feladatait teljesíteni tudja. Így van ez szinte minden egyes vállalkozói területen – kivéve a vállalkozóként dolgozó járművezetőket. Az önálló tevékenységet végző teherautó- vagy buszsofőröknek ugyanazokat a munkaidőre vonatkozó szabályokat kell betartaniuk, mint alkalmazottként dolgozó társaiknak.
Éjszakai vezetés
Egy vállalkozó számára a legtöbb foglalkozási ágban nem írják elő, hogy mennyit dolgozhat egy nap, egy héten, vagy hány óra pihenőre van szüksége két munkanap között. A fuvarozás és a személyszállítás mégis kivétel. Teljesen mindegy, hogy vállalkozó vagy alkalmazott a sofőr, a közlekedés biztonsága érdekében akkor sem engedhető meg, hogy túlhajtsa magát, túl sokat dolgozzon. Ezért a vállalkozóként dolgozó járművezetőknek is be kell tartaniuk a munkaidőre vonatkozó előírásokat – például az éjszakai munkavégzésre (vezetésre) vonatkozóan. A jogszabály szerint, ha egy járművezető éjszakai munkát végez, akkor a napi munkaideje nem lehet több 10 óránál (Az éjszakai munkavégzés itt a 00.00 és a 04.00 óra közötti vezetést jelenti). Alkalmazott sofőrök esetében rögzíthetjük a munkaszerződésükben, hogy nem vonatkozik rájuk ez a korlátozás – ebben az esetben mentesülnek a szabály alól. De mi a helyzet a vállalkozókkal, ha maguk vezetnek? Egy vállalkozóként dolgozó olvasónk érdeklődött a témában.
Kollektív szerződés mentesíthet a korlátozás alól
Az éjszakai vezetésre vonatkozó 10 órás korlátozás alól kivétel, ha a járművezető munkaszerződése vagy kollektív szerződés ezt külön lehetővé teszi számára.
Milyen esetben alkalmazható a kivétel a vállalkozók között? Ha önálló vállalkozóként dolgozik valaki, akkor nincs munkaszerződése – hiszen éppen ez az egyik feltétele az önálló vállalkozói megítélésnek (lásd aki csak papíron vállalkozó részt!).
Munkaadója nincs, a vállalkozó pedig saját magával nem köthet szerződést. Ez a feltétel tehát nem teljesíthető. A másik lehetőség, hogy kollektív szerződés teszi számára ezt lehetővé. Ez akkor teljesíthető, ha a vállalkozó valamilyen kollektív szerződés hatálya alá tartozik. Erre van lehetősége. Magyarországon az MKFE kötött ágazati kollektív szerződést a fuvarozókra és személyszállítókra vonatkozóan. Minden olyan fuvarozással foglalkozó vállalkozás, mely az MKFE tagja, ennek az ágazati kollektív szerződésnek a hatálya alá tartozik. Ez a szerződés pedig megengedi, hogy az éjszakai munkavégzéssel együtt ne a csökkentett, maximum 10 órás munkanapot töltse ki a járművezető.
Néhány ötletes tipp– amit inkább ne fogadjunk meg
Olvasónk többektől is érdeklődött már, hogy vállalkozóként hogyan tudna mentesülni a 10 órás korlátozás alól. Volt, aki azt tanácsolta neki, hogy saját vállalkozása nevében írjon magának egy kamu munkaszerződést, abba foglalja bele ezt az előírást. Óva intenénk ettől: a falból megírt szerződés valószínűleg okirat hamisításnak minősül, s 300 ezer forintos büntetéssel járhat a bírságrendelet azon pontja alapján, hogy „az alkalmazott/önfoglalkoztató járművezetők meghamisítják az adatokat vagy megtagadják azoknak a vizsgáló tisztviselő rendelkezésére bocsátását”.
Egy másik tipp alapján azt is javasolták a vállalkozónak, hogy vállalkozóként fektesse le magának a saját magára vonatkozó előírásokat. Erről írjon egy feljegyzést, vagy nyilatkozatot, s azt tartsa magánál. Ez valószínűleg nem minősülne hamisításnak (nem tett úgy, mintha lenne egy szerződése), csak éppen nincs értelme. A rendelet egyértelmű: vagy munkaszerződés, vagy kollektív szerződés mentheti fel a gépkocsivezetőt az éjszakai munkavégzéssel kapcsolatos korlátozás alól. A szabályt önálló vállalkozóknak is be kell tartaniuk. Munkaszerződése nincs, tehát csak akkor mentesülhet az előírások alól, ha kollektív szerződés hatálya alá tartozik.
Magyarul: ha a vállalkozó MKFE-tag, akkor nem vonatkoznak rá a korlátozások. Ha viszont nem tag, akkor vonatkoznak, és nem is tudja magát felmenteni alóluk.
Aki csak papíron vállalkozó, arra az alkalmazottakra érvényes szabályok vonatkoznak
A gépkocsivezetők munkaidő-beosztásának, foglalkoztatásának szabályait a közlekedési törvény rögzíti. Ez a törvény pontosan meghatározza, hogy mikor kell egy gépkocsivezetőt önálló tevékenységet végző vállalkozónak tartani, és mikor nem. Egy hivatásos járművezető ugyanis kétféle módon lehet vállalkozó (amikor vállalkozóról beszélünk, akkor értjük alatta az egyéni vállalkozót és a társas vállalkozás, pl. bt. vállalkozói jogviszonyban dolgozó tagját is). Mindkét esetben fizetés helyett számlát ad a munkájáért.
1. Az első esetben a vállalkozóként dolgozó járművezető csak az autót vezeti.
Nem ő a fuvarozói engedély birtokosa. Nem ő a fuvarozó, ő csak gépkocsivezető, addig terjed a felelőssége is. Bár vállalkozóként dolgozik és számlát ad, az idejét nem maga osztja be, a feladatait nem maga határozza meg. Papíron tehát vállalkozó, valójában ugyanúgy dolgozik, mint egy alkalmazott. Ezt a törvény is így látja: az ilyen módon foglalkoztatott „vállalkozó” gépkocsivezetőre pontosan ugyanazok a szabályok vonatkoznak, mint alkalmazottként dolgozó társaira. Munkaidő tekintetében is egyértelmű itt a helyzet: ugyanúgy dolgozhat, mintha alkalmazott sofőr volna.
2. A másik csoportba a valódi vállalkozók tartoznak.
A ténylegesen vállalkozó gépkocsivezető az, akinek van fuvarozói engedélye, saját nevében, maga vállalja el a munkát, saját maga rendelkezik a munkaidejének a beosztásáról. Ő dönti el, hogy mikor megy és hova, vagy milyen szerződéseket köt meg és milyen kötelezettségeket vállal.
Az önálló tevékenységet végző gépjárművezető számára a törvény felállított 5 feltételt. Ha ezek mind teljesülnek, akkor mondható el valakiről, hogy önálló fuvarozó vállalkozóként dolgozik.
Az öt feltétel a következő:
1. van fuvarozói engedélye, áruk vagy személyek szállítását közösségi engedély vagy valamilyen más, szakmai engedély alapján, foglalkozásszerűen végzi
2. jogosult saját számlájára munkát vállalni, nem kötődik munkaadóhoz sem munkaszerződéssel, sem más, munkavégzésre irányuló, alá- fölérendeltséget jelentő megállapodással
3. munkáját maga szervezi
4. jövedelme közvetlenül a megtermelt nyereségétől függ
5. megvan az a lehetősége, hogy egyénileg, vagy más járművezetőkkel együttműködve több ügyféllel is üzleti kapcsolatot tartson fenn.
Ez utóbbi esetben ugyanúgy be kell tartani a fuvarozásban a munkaidőre vonatkozó szabályokat, mint az első esetben. A különbség annyi, hogy a valódi önálló vállalkozónak nem lehet olyan munkaszerződése, amiben mentesül az éjszakai vezetésre vonatkozó korlátozás alól – hiszen egyáltalán nincs munkaszerződése.
Forrás: Új Média Kft.