Hulladékszállítás: csak akkor nem kell tachográf, ha hulladékgyűjtésre is van engedély

2017. október 20., címkék: vállalkozás

Egy fuvarozó vállalkozó akkor is könnyen szabálytalanságba keveredhet, ha minden szükséges engedéllyel rendelkezik és legjobb tudása szerint betartja a rá vonatkozó szabályokat. Így járt egy hulladékszállítással foglalkozó olvasónk is, aki 400 ezer forint bírság árán tanulta meg, hogy akkor szállíthatna csak hulladékot, ha a szállítás mellett a hulladékgyűjtésre is érvényes engedélye lenne. Ha pedig van az autóban tachográf, akkor azt hulladékszállításhoz is használni kell.

A vállalkozót márciusban állították meg ellenőrzésre egy Pest megyei településen egy 10 tonnás teherautóval. Az autóval fémhulladékot szállított. Az ellenőrök a vezetési és pihenőidők betartását akarták átvizsgálni, ezért kérték az autót vezető vállalkozótól az előző 28 napra szolgáló tachográfkorongok bemutatását. A járművezető azonban semmilyen korongot nem adott át. Az ellenőrök ezt elég ellenséges lépésként értékelték, s rá is írták a jegyzőkönyvre, hogy megtagadta a jegyzőkönyv aláírását, s rá is írta saját kezűleg, hogy „nem nyilatkozom”. A balul sikerült helyszíni ellenőrzés a NAV irodájába szóló idézéssel és jegyzőkönyv felvételével folytatódott. A vállalkozó ott jegyzőkönyvbe mondta az esetről a saját álláspontját. Elmondta ott is, álláspontja szerint nem követett el jogsértést, azért nem írta alá a jegyzőkönyvet. Beszámolt arról, hogy rendszeresen hulladékszállítást végez, mely az 561/2006/EK rendelet szerint tachográfmentességet élvez, nem kötelező hozzá a menetíró készülék használata. Sőt, az ellenőrzéskor szállított vashulladék saját felhasználásból származik, az nem építőipari hulladék. A hivatal bekérte a vállalkozó engedélyeinek a másolatát, s végül nem fogadta el az igazolásokat. A problémát az jelentette, hogy a vállalkozó csak hulladék országos szállítására rendelkezik engedéllyel, hulladékgyűjtésre viszont már nem. Márpedig az ellenőrök szerint e kettőre együttesen van szükség, csak akkor érvényes a tachográf használata alóli mentesség. A NAV végül első fokon 400 ezer forintra bírságolta a vállalkozót június közepén arra hivatkozva, hogy az ellenőrzéskor nem tudta  bemutatni a 28 napra vonatkozó információkat. Olvasónk fellebbezett, ám az augusztus végén megszületett másodfokú eljárás során ugyanígy döntött a hatóság: maradt a 400 ezres büntetés. A bírságot tehát azért kapta a vállalkozó, mert nem tudta bemutatni a 28 napról szóló dokumentumokat, de igazából nem is ez a lényeg. A kérdés: milyen papírral fogadja el a hatóság tachográfmentes tevékenységnek a hulladékszállítást? A válaszhoz bele kell mélyednünk az uniós és hazai jogszabályokba. Sajnos, ha a vállalkozónak lett volna engedélye a hulladék gyűjtésére is, az sem mentesítette volna a kiszabott büntetés alól. Elkövetett ugyanis még egy hibát, s ebből következik az eset másik nagy tanulsága. Az autó, mellyel a fémhulladékot szállította, fel volt szerelve korongos menetíróval. Ez hiba volt, ha egyébként a hulladékszállítás miatt mentességre akart hivatkozni. Ugyanis az idézett 6/1990-es rendelet sem azt mondja ki mentességként, hogy nem kell használni a tachográfot, hanem azt, hogy az ilyen célra használt járműveket nem kell menetíróval felszerelni. Ha viszont van benne tachográf, akkor a vezető nem mentesül annak a használata alól. Az eset tanulsága tehát az, hogy meg kell különböztetnünk a tachográfmentes tevékenységek két csoportját. Mikor nem kell szerelni a menetírót és mikor nem kell használni akkor sem, ha egyébként be van szerelve az autóba?

Mikor nem kell tachográfot használni?

Az 561/2006/EK európai uniós rendelet írja le azokat a szállításokat, melyekre egyáltalán nem vonatkozik ez az uniós előírás. Ez tehát nem az autóra, hanem magára a szállításra vonatkozó feltétel. Tehát nem kell használni a menetírót akkor sem, ha az be van szerelve az autóba az alábbi esetekben:

– menetrend szerinti személyszállítási szolgáltatást végző járművek, ha a kérdéses menetrend szerinti szolgáltatás 50 km-t meg nem haladó útszakaszon történik

– olyan járművek, melyeknél a megengedett legnagyobb sebesség nem haladja meg a 40 km/órát

– a fegyveres szolgálatok, a polgári védelem, a tűzoltóság, rendőrség saját vagy bérelt járművei,

– szükséghelyzetben, mentési műveletekben, vagy humanitárius segély szállítására használt járművek

– orvosi célra használt különleges járművek

– különleges üzemzavar-elhárító járművek a telephelyüktől számított 100 km sugarú körben;

– műszaki fejlesztési, javítási vagy karbantartási célú közúti vizsgálatoknak alávetett járművek

– forgalomba még nem helyezett új vagy felújított járművek

– olyan járművek vagy járművek kombinációja, melyek megengedett legnagyobb össztömege nem haladja meg a 7,5 tonnát és nem kereskedelmi áruszállítást végeznek

– veterán gépjárművek, ha azokat nem kereskedelmi személy- vagy áruszállításra használják.

Ha az ilyen szállítás olyan autóval történik, melybe egyébként be van szerelve a tachográf, akkor annak hatóság által jóváhagyottnak, működőképesnek kell lennie. A digitális tachográfot sofőrkártya nélkül, „out” üzemmódba kell állítani, az analógba nem kell korongot tenni. A hazai rendelet azt írja elő, hogy mikor nem kell beszerelni a menetírót az autóba. Ha viszont benne van, akkor a járművezető nem mentesül annak a használata alól.

Jogszabályok: hulladékgyűjtésre is kell engedély

A tachográfok beszerelésére és használatára vonatkozó uniós rendeletekhez néhány hazai kiegészítés egy 1990-es közlekedési miniszteri rendeletben található (6/1990 KÖHÉM rendelet). Ez az a jogszabály, ami az autók forgalomba hozatalával és használatával kapcsolatos műszaki előírásokat rögzíti. Ennek a rendeletnek az egyik pontja írja elő, hogy mikor nem kell beszerelni a tachográfot (3.§ e pont). E felsorolásban szerepelnek többek közt a kizárólag belföldön, „lakossági hulladékgyűjtés és szállítási munkákhoz” használt járművek. Erre a pontra hivatkozott olvasónk is. Csakhogy ez a jogszabály még önmagában nem elég a szabályok betartásához. Ide kell citálnunk a hulladéktörvény megfogalmazását is (ez a 2012. évi CLXXXV.tv.). E törvény szerint a hulladékgyűjtés magába foglalja a hulladék előzetes válogatását és előzetes tárolását is. Ezt a tevékenységet egy vállalkozás csak a hulladékgyűjtésre vonatkozó hulladékgazdálkodási engedéllyel végezheti. A hatóság értelmezése szerint a KÖHÉM rendelet felmentése kizárólag azokra a járművekre vonatkozik, melyek a gyűjtésre és a szállításra is rendelkeznek engedéllyel. Olvasónknak viszont csak a nem veszélyes hulladék országos szállítására vonatkozott az engedélye, hulladékgyűjtésre nem. A hulladékszállítás viszont önmagában nem tachográfmentes tevékenység.

Forrás: Új Média Kft.

További kérdések esetén, keress minket a megadott elérhetőségek valamelyikén!